Friday, March 27, 2009

Maulidur Rasul 1430 hijrah


Sambutan maulidur rasul 1430 hijrah disambut dengan amat meriah sekali. Diman-mana sahaja di masjid, surau ditaman-taman perumahan dan kampong-kampong menyambutnya dengan penuh keinsafan dengan pelbagai acara dilaksanakan termasuk perarakan beramai-ramai, ceramah dan sebagainya.

Tidak lepaskan peluang juga, agensi-agensi di bawah Kementerian Penerangan Malaysia negeri Melaka menerusi Jawatan kuasa Penyelaras (JKPKP) telah menyambut sambutan Maulidur Rasul peringkat JKPKP. Empat agensi Jabatan Penerangan, Melaka FM, BERNAMA dan JASA telah melaksanakan pada 19 Mac lepas di Melaka FM Jalan Taming Sari. Amat meriah terutama sekali masa perarakan dari Dataran Melaka FM ke studio sebelaum mengikuti ceramah. Turut hadir Speaker dewan Undangan Negeri Melaka, Datuk Othman Muhamad yang juga man Pengarah JASA Melaka.

Seramai 100 orang anggota dari keempat-empat agensi ini telah turut serta ditambah pulak dengan anggota daripada Jabatan Kerjaraya, Jabatan Ukur dan Pemetaan(JUPEM) dan juga anggota daripada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Negeri Melaka yang mana ketiga-tiga jabatan ini berdekatan dengan Melaka FM. termasuk juga anggota dari Pusat Zakat Melaka.

Pengurus Besar Pusat Zakat Haji Ismail Hashim telah menyampaikan ceramah mengenai zakat.Masa tulah ramai yang belum berzakat pendapatan dah mula tau macamana cara nak menunaikannya. Tapi yang paling menarik sekali ceramah agama dari Ustaz Nizam Ali yang dibawa khas dari Muar Johor paling berkesan dan juga menghiburkan. Kebetulan Ustaz Nizam ni orang kampong yang duduk di Setrom 3 Muar. Tak kering gusi mendengar ceramah yang amat berkesan itu. Akhir sekali jamuan makan tengahari asam pedas Melaka termasuk gulai nenas ikan masin, sungguh menyelerakan.

Turut hadir Pengarah Penyiaran, wakil Pengarah JASA dan wakil Ketua Biro BERNAMA.

No comments:

Post a Comment